Yleisiä palautteita

Palautelaatikko. Voit täällä anonyymisti eli vierailijana tai nimimerkillä antaa palautetta SA:sta, sen toiminnasta tai jostain muusta.

SANA ON VAPAA, MUTTA ASIALLISTA KIELTÄ KÄYTTÄEN!

Re: Yleisiä palauteitta

ViestiKirjoittaja Kultsigai2 » 25.10.2013 13:36

Talviasuihin siirrytään kun komentaja niin toteaa. Yleensö tämä on tapahtunut kun tulee ensimmäinen varsinainen lumi.

Koulutuspenkkejä on isoja ruuhkia lukuunottamatta hyvä määrä. Jos esiintyy tarvetta voi miehistön sohvia käyttää koulutuskessa.

Mitalleja ei ole toki unohdettu. Nyt ei vain ole tullut hetkeä niiden jakamisella. Muistutan että mitalli on eri asia kuin ylennys. Niiden eteen on tehtävä jotain poikeuksellista joka erottuu muusta joukosta. Mitalli on korkea kunniamaininta tehdystä työtä. Ei hetken mielijohteesta heitetty palkinto. Joten jatkakaa hyvään malliin niin ehkäpä semmoinenkin teille kohta napsahtaa!
Kuva
Avatar
Kultsigai2
Evp kenraali, Suomen Armeijan entinen komentaja
Evp kenraali, Suomen Armeijan entinen komentaja
 
Viestit: 1939
Liittynyt: 15.02.2011 16:26

Re: Yleisiä palauteitta

ViestiKirjoittaja rvel » 02.11.2013 13:24

rockjyrityt kirjoitti:No voisiko sitä mokkamasteri siirtää, koska se on just siinä kun menee ottaa kahvia. Niin voi helposti mennä sameille joten voiko mokkammasterin siirtää.


Miksi klikkaatte sitä mokkamasterin ruutua kun haette kahvia, ja hankkiudutte vaikeuksiin kun ruutu siirtyykin samelle klikatessanne?

Olen päässyt paljon tekemisiin henkilöiden kanssa, joilla on rikkeitä tästä syystä. Olen antanut yhden vihjeen, jota kaikki voisivat noudattaa ja välttyisivät huolimattomuusvirheiltä:

"Kaksoisklikkaa mieluummin mokkamasterin ns. tornia eli yläosaa."
Avatar
rvel
Esimies
 
Viestit: 410
Liittynyt: 17.01.2013 16:29

Re: Yleisiä palauteitta

ViestiKirjoittaja rvel » 04.11.2013 12:43

Forkille olisi mielestäni järkevää alueelle "Info" sellainen aihe kuin "Suomalaiset sotilasarvot eri kielillä" niin opetus- kuin viihdearvomielessä. Perehdyn aiheeseen.
Avatar
rvel
Esimies
 
Viestit: 410
Liittynyt: 17.01.2013 16:29

Re: Yleisiä palauteitta

ViestiKirjoittaja Gangsta16 » 04.11.2013 13:15

Ei kai mikään tuota juurikaan estä? SA:n johto/taxsi20 voi vielä määritellä paikan erikseen, nämä foorumit on viimeisen "siivouksen" jälkeen mielestäni mennyt hieman epäselviksi, että minne oikeasti tulee SA:ta koskeva materiaali ja minne juuri tämänkaltaiset "Nice to know" materiaalit.

Imo. ainakin viihdearvoa näille foorumeilla tuosta voi olla. "Ylimääräistä" mutta toisaalta taas "Miksi ei". Suomessa arvovalta on hieman erilainen kuin monissa muissa maissa, joten se kannattaa ottaa huomioon, siihen törmää esim. USA:n maavoimien sotilasarvoja vertailemalla, meidän Korpraali on heillä jo Alikersantti yms.

Aamukampa tarjoaa myös paljon hyvää lähde-keskustelua esimerkiksi tässä keskustelussa.

Ja jotta ei mene liian helpoksi, niin lähes joka maassa aliupseerien taso ja määrä vaihtelee suuresti. Suomessakin mm. Sotilasmestari, sekä Vääpeli/Ylivääpeli on ollut aika-ajoin hyvin katoavaa sorttia, eivät ole siis aina olleet käytössä.

- G
EVP Kenraali,
Spoiler: +
Euroopan Armeijan ent. komentaja
Ilmavoimien ent. komentaja
Saksan Armeijan ent. komentaja
Kanadan Armeijan ent. komentaja
Suomen Armeijan ent. komentaja
Armeijan ent. 3x komentaja

Godfather of Rautakanki
Avatar
Gangsta16
Hyperaktiivi
 
Viestit: 1312
Liittynyt: 18.02.2011 18:17

Re: Yleisiä palauteitta

ViestiKirjoittaja greenmint » 05.11.2013 07:21

Haluisko joku ylin johti määritellä tuon peukun näyttämisen (_b) ja antaa siitä jonkun virallisen lausunnon.
Hiukan se yllätti kun potkittiin ja sanottiin ettei mulla ole mitään asiaa Suomen armeijan tiloihin ennen kuin olen opetellut talon tavoille.
Kuva
Avatar
greenmint
Jäsen
 
Viestit: 37
Liittynyt: 08.09.2012 07:36

Re: Yleisiä palauteitta

ViestiKirjoittaja Gangsta16 » 05.11.2013 08:22

Veikkaan, että joku ylitti omat toimivaltansa vain... Suomen Armeijassa ohjesäännöt on mielestäni erittäin selvät, löytyi kätevästi näiltä foorumeiltakin:

Ohjesäännöt kirjoitti:2. Käyttäytyminen
Suomen Armeijassa noudatetaan sotilaallista käyttäytymistä mihin ei kuulu:
- Kiroilu
- Tanssiminen
- Turha huutaminen
- Efektit
- Pelit
- Kinuaminen
- Niskurointi
- Lattialla istuminen
- Kiusaaminen, riitely, simputus
- Efektien, toimintojen ja kylttien käyttäminen

Nämä ovat ehdottomia käyttäytymissääntöjä ja niitä rikkomalla seuraa rangaistus. Mikäli näitä rikotaan jatkuvasti seuraa aina isompia toimenpiteitä, mitkä saattavat johtaa esimerkiksi alennukseen tai jopa erotukseen.


_b on Habbossa komento peukalon näyttämiseen (sama kuin respektin antaminen), siinä missä on nauramisen komento ":D" tai vilkuttamiseen o/. Mielestäni mikään näistä ei ole varsinaisesti kielletty, koska edellä mainituistakin "Toiminto" valikosta löytyy vain "Naura" ja "Vilkuta". Palvellessani Suomen Armeijassa varsinaisia toimintoja mitä pyrittiin välttämään oli kyltit, suutelu ja istumistoiminnot yms. Nämäkin ilman riittävän hyvää syytä...

Joko joltain napsahti turhaan, sinä teit jotain ihan muuta tai Suomen Armeijan ohjesääntöjä on kiristetty, mutta ei vielä päivitetty esim. näille foorumeille.

- G
EVP Kenraali,
Spoiler: +
Euroopan Armeijan ent. komentaja
Ilmavoimien ent. komentaja
Saksan Armeijan ent. komentaja
Kanadan Armeijan ent. komentaja
Suomen Armeijan ent. komentaja
Armeijan ent. 3x komentaja

Godfather of Rautakanki
Avatar
Gangsta16
Hyperaktiivi
 
Viestit: 1312
Liittynyt: 18.02.2011 18:17

Re: Yleisiä palauteitta

ViestiKirjoittaja greenmint » 05.11.2013 08:59

Jees näin aattelinki. Taispa dremonilla mennä yli ja se annettakoon anteeksi.
Kuva
Avatar
greenmint
Jäsen
 
Viestit: 37
Liittynyt: 08.09.2012 07:36

Re: Yleisiä palauteitta

ViestiKirjoittaja rvel » 05.11.2013 10:27

Gangsta16 kirjoitti:Veikkaan, että joku ylitti omat toimivaltansa vain... Suomen Armeijassa ohjesäännöt on mielestäni erittäin selvät, löytyi kätevästi näiltä foorumeiltakin:

Ohjesäännöt kirjoitti:2. Käyttäytyminen
Suomen Armeijassa noudatetaan sotilaallista käyttäytymistä mihin ei kuulu:
- Kiroilu
- Tanssiminen
- Turha huutaminen
- Efektit
- Pelit
- Kinuaminen
- Niskurointi
- Lattialla istuminen
- Kiusaaminen, riitely, simputus
- Efektien, toimintojen ja kylttien käyttäminen

Nämä ovat ehdottomia käyttäytymissääntöjä ja niitä rikkomalla seuraa rangaistus. Mikäli näitä rikotaan jatkuvasti seuraa aina isompia toimenpiteitä, mitkä saattavat johtaa esimerkiksi alennukseen tai jopa erotukseen.


_b on Habbossa komento peukalon näyttämiseen (sama kuin respektin antaminen), siinä missä on nauramisen komento ":D" tai vilkuttamiseen o/. Mielestäni mikään näistä ei ole varsinaisesti kielletty, koska edellä mainituistakin "Toiminto" valikosta löytyy vain "Naura" ja "Vilkuta". Palvellessani Suomen Armeijassa varsinaisia toimintoja mitä pyrittiin välttämään oli kyltit, suutelu ja istumistoiminnot yms. Nämäkin ilman riittävän hyvää syytä...

Joko joltain napsahti turhaan, sinä teit jotain ihan muuta tai Suomen Armeijan ohjesääntöjä on kiristetty, mutta ei vielä päivitetty esim. näille foorumeille.

- G


Mielestäni aliupseeri toimi tilanteessa oikein huomautaessaan, eikä esimerkiksi määräämällä rangaistusta. Kertalaakista totellaan, piste.
Avatar
rvel
Esimies
 
Viestit: 410
Liittynyt: 17.01.2013 16:29

Re: Yleisiä palauteitta

ViestiKirjoittaja Gangsta16 » 05.11.2013 12:50

"Hiukan se yllätti kun potkittiin ja sanottiin ettei mulla ole mitään asiaa Suomen armeijan tiloihin ennen kuin olen opetellut talon tavoille."

Niin, no en tiedä ihan tarkalleen mitä tilanteessa oikeasti tapahtui. Mitään sääntöjä ei kuitenkaan oman näkemykseni mukaan rikottu, mutta imo. tuossa oli kyllä "huomauttaminen" kaukana.

- G
EVP Kenraali,
Spoiler: +
Euroopan Armeijan ent. komentaja
Ilmavoimien ent. komentaja
Saksan Armeijan ent. komentaja
Kanadan Armeijan ent. komentaja
Suomen Armeijan ent. komentaja
Armeijan ent. 3x komentaja

Godfather of Rautakanki
Avatar
Gangsta16
Hyperaktiivi
 
Viestit: 1312
Liittynyt: 18.02.2011 18:17

Re: Yleisiä palauteitta

ViestiKirjoittaja Hiekkatie » 05.11.2013 14:23

Itse en liene virkani puolesta ylimmässä johdossa, mutta toivottavasti vähän alempi(ihmis)arvoisenkin vastaus kelpaa:

Vaikka ohjesääntö määritteleekin sotilaallisen käyttäytymisen ehdottomaksi käyttäytymissäännöksi, esimies päättää usein lähtökohtaisesti itse miten hän menettelee asiassa. Ohjesääntö ei kerro esimerkiksi mikä on turhaa huutamista; toinen esimies voi tulkita kaksi huudettua puhekuplaa turhaksi huudoksi, toinen esimies vaikkapa kolme. Tästä seuraa loogisesti se, että toinen esimies myös puuttuu herkemmin tilanteeseen x kuin toinen. En nyt ota kantaa miten asian pitäisi olla, nykyisillä säännöillä esimiehille ja kurinpitohenkilöstölle vain on jätetty jonkin verran liikkumatilaa.

Jos kysyn mikä tapahtumahetken tilanne oli, jokainen kertoo oman versionsa asiasta.
Ainakin meikän silmiin tilanteen olisi voinut hoitaa kohteliaamminkin, jos nyt siis näytit vain peukaloa.
Asian voi varmaankin ratkaista varmimmin juttelemalla sinut potkineen henkilön kanssa.

Eli aika paljon sitä mitä G sanoi.
Avatar
Hiekkatie
Esimies
 
Viestit: 1483
Liittynyt: 14.02.2011 22:08

Re: Yleisiä palauteitta

ViestiKirjoittaja Dremon » 05.11.2013 15:13

greenmint kirjoitti:Haluisko joku ylin johti määritellä tuon peukun näyttämisen (_b) ja antaa siitä jonkun virallisen lausunnon.
Hiukan se yllätti kun potkittiin ja sanottiin ettei mulla ole mitään asiaa Suomen armeijan tiloihin ennen kuin olen opetellut talon tavoille.


Greenmint kertoo taas omia satujaan siitä mitä oikeasti tapahtui. Kun olin käskenyt Gruhtsovia lopettamaan peukun näyttämisen ja sanoin että se on kiellettyä kerroit oman versiosi jonka mukaan peukun näyttäminen on sallittua. Tämän jälkeen näytit itse peukkua -> Niskuroit käskyjäni vastaan. LA.n alokkaana minulla ei ollut mitään velvollisuutta päästää sinua enää sisälle.

Jos jonkun tässä pitää anteeksi pyytää niin sinun, harmi vain että et käsitä sitä itse.
Spoiler: +
Suomen armeijassa vuosina 2009-2018 monilla eri urilla.
Toiminut myös 2009 MSK:ssa, 2010 ja 2019-2020 MV:ssa , 2011 JPr. ja AV:ssa 2016 Armeijassa sekä 2018-19 Armeijakunnassa.
Reservin alikersantti 1/15 /KAIPR/347
Avatar
Dremon
Hyperaktiivi
 
Viestit: 972
Liittynyt: 05.02.2012 20:36
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Yleisiä palauteitta

ViestiKirjoittaja greenmint » 05.11.2013 18:02

No onko se kiellettyä vai ei?
Kuva
Avatar
greenmint
Jäsen
 
Viestit: 37
Liittynyt: 08.09.2012 07:36

Re: Yleisiä palauteitta

ViestiKirjoittaja rvel » 05.11.2013 18:15

Allaoleva viesti on suoraan Suomen Armeijan komendantilta (vrt. SPOL-päällikkö):

riksaotus2 kirjoitti:Sanotaanko, että erityisen hyvä syy toimintojen käyttämiseen voisi olla jokin tilanne, jossa niiden avulla pystyttäisiin estämään esim. riketilanne.
Mutta, en usko että tulee koskaa sellaista tilannetta, jossa toimintojen käyttäminen olisi välttämätöntä.
Avatar
rvel
Esimies
 
Viestit: 410
Liittynyt: 17.01.2013 16:29

Re: Yleisiä palauteitta

ViestiKirjoittaja Taxsi20 » 05.11.2013 18:59

En tiedä tämän tapauksen taustoista, mutta asianomaisten henkilöiden kanssa tulen keskustelemaan heidän kanssa nähtyäni ne.

Voimassa olevat säännöt ovat nähtävissä foorumilla sekä huoneen värvin lapuilla. Kyseinen peukku on uusi asia minulle, enkä ole tiennyt ennen, että peukkua voi "näyttää".
Sääntöjen mukaan toimintojen käyttö on kielletty, eli ne esim. mitä löytyy "Toiminnot"-valikon takaa. Valitettavasti Habbo on tosi muuttuva nykyään, eikä kaikkiin uusiin asioihin voi ottaa heti kantaa. Näitä asioita tullaan tarkastelemaan uudestaan kuluvan viikon aikana.

- Everstiluutnantti Taxsi20, Esikuntapäällikkö & Komentajan adjutantti
Avatar
Taxsi20
Evp kenraali, Suomen Armeijan entinen komentaja
Evp kenraali, Suomen Armeijan entinen komentaja
 
Viestit: 2948
Liittynyt: 14.02.2011 22:03
Paikkakunta: Turku

Re: Yleisiä palauteitta

ViestiKirjoittaja Artur » 09.11.2013 23:01

Eräs esimies kertoi minulle tänään, että käskyä "Komento takaisin" käytetään mikäli on annettu virheellinen käsky TAI jos käskyä ei voida noudattaa. Miksi kaikissa tapaamissani oppaissa, kuten sulkeisten virallisissa ohjeissa ja peruskurssin infoissa kuitenkin kerrotaan että käskyn käyttö on sallittua ainoastaan virheellisen käskyn yhteydessä? Olisi kiva saada joku virallinen kanta tähän asiaan, koska se on mietityttänyt minua jo pitkään.

- Korpraali Artur
Liittynyt: 17.6.2013 PK: 19.6.2013 KK: 17.10.2013 AUK: 01.12.2013-30.12.2013
Avatar
Artur
Esimies
 
Viestit: 212
Liittynyt: 22.06.2013 18:44

EdellinenSeuraava

Paluu Palautteet

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa

cron